Kompetens

Kompetens och tillväxt

Ett land eller regions produktionskapacitet beror på olika faktorer som kapital, teknik, antalet arbetare och deras kvalitet. Denna kvalitet bestäms till stor del av det som kallas humankapital eller kompetens.

Hög kompetens erhålls vanligtvis genom högre utbildning eller lång erfarenhet. Inom forskningen har många ekonomiska studier ägnats åt att mäta relationen mellan arbetskraftens utbildningsnivå och ökad produktivitet, och resultaten har varit otroligt positiva. Empiriska studier från många länder visar att utbildning leder till högre inkomster (produktivitet) för dem som genomgår utbildning. Ett exempel på samband visas i grafen här nedanför och en kortare sammanfattning av kompetens- och produktivitetsstudier återfinns här.

Utbildningsnivåer

Det främsta motargumentet till ett positivt samband mellan tillväxt och utbildningsnivå är att det är svårt att avgöra om det är utbildning som leder till högre BNP, eller om det är högre BNP som leder till fler möjligheter till utbildning. För att särskilja denna problematik riktas forskningen på regionala analyser; regioner med olika tillväxt men där alla erbjuds samma möjligheter till utbildning. Även här uppkommer samma tydliga resultat; regioner med högre antal högutbildade förväntas ha såväl högre produktivitet som lönenivåer.

Matchning

Genom att investera i utbildning, forskning och utveckling stärks kompetensnivån och driver teknikutvecklingen framåt. Regioner som satsar mycket på forskning och utveckling kan därav driva på produktivitetsutvecklingen och uppnå högre tillväxt.

Många företag vittnar om svårigheten att hitta rätt kompetens även om ansökningarna kan vara många. I dessa fall skulle matchningen mellan arbetssökande och lediga jobb kunna fungera betydligt bättre. Med matchning menas alltså hur effektivt utbudet och efterfrågan på arbetsmarknaden möts och i vilken utsträckning de som söker arbete har den utbildning och kompetens som efterfrågas av arbetsgivarna.

I dag får företag ibland tacka nej till fler beställningar och ökad produktion på grund av personalbrist som uppstått på grund av matchningsproblematik, vilket då inte bara drabbar det enskilda företaget utan också den totala regionala och hela den svenska, nationella ekonomin.

Den framtida utmaningen består av att skapa förbättrade förutsättningar som underlättar matchningen. 

Examensprognos gymn. yrkesprog

Följ länkarna nedan för att ta del av prognoser angående antalet elever som förväntas avsluta sina studier vid yrkeshögskolan:

Praktiska utbildningar

Företag har under senare år larmat om kompetensbrist vad gäller personer med gymnasial yrkesutbildning eller yrkeshögskoleutbildning. Tillgång till regionala yrkesutbildningar är central för den regionala kompetensförsörjningen då vi vet att majoriteten av de som utbildar sig med yrkesinriktning stannar kvar inom den region som utbildningen gavs efter avslutade studier. På mindre orter kan därför utbildningsutbudet i den egna, eller närliggande, regioner vara avgörande för överlevnaden och nylokaliseringen av exempelvis tillverkningsindustrier.