Internationalisering

Export/import

Ökad export är avgörande för vår tillväxt och välfärd, och en central del i ett starkare samhälle. Företag som exporterar/importerar är i högre grad exponerade för idéer och impulser utifrån, samtidigt som de utsätts för en ökad global konkurrens. Sammantaget tenderar detta att skapa mer konkurrenskraftiga företag, ökad tillväxt och nya kunskapsintensiva arbetstillfällen

Sveriges främsta handelspartner både vad gäller export och import är EU. Mer information om detta finns  här .

Av ekonomer definieras Sverige som en ”liten öppen ekonomi”. Det betyder att vi har en stor öppenhet mot omvärlden och är beroende av både export och import. Vi blir därmed också beroende av den ekonomiska konjunkturen i omvärlden.

För att skapa tillväxt i hela Sverige behöver företag i hela landet exportera. En stor del av de nya jobben skapas i små och medelstora företag i hela landet. Sveriges regering har som ambition att exporten i alla våra län ska  stärkas . Men trots ett växande fokus på att fler företag behöver bli internationaliserade saknas i dag lättillgänglig regional exportstatistik.

Tillväxtverket gör därför årligen en bearbetning och sammanställning över  Svensk regional exportdata , hittills med följande slutsatser:

  • Storstadslänen står för de största varuexportvärdena (i kr) oavsett om man fördelar varuexportvärdet på huvudkontor eller arbetsställe.
  • Sätter man istället varuexportvärdet i relation till antalet invånare i respektive län är Blekinge är det län som hade högst varuexportvärde per invånare.
  • Små och medelstora företags andel av varuexporten varierar starkt mellan länen: Blekinge, Norrbotten och Västerbotten domineras av export från större företag medan små och medelstora företag dominerar varuexporten mest i Jämtlands län.
  • Olika län har olika branschmix i sin export

Utländska företag

Det är viktigt att svenska företag finns där den framtida tillväxten finns. I dag sker en betydande del av den globala ekonomiska tillväxten på marknader som ligger långt från Sverige både geografiskt och kulturellt. Att få hjälp med nödvändiga kontakter, tillstånd och kännedom om det lokala affärsklimatet kan vara avgörande för att ett svenskt företag ska våga och lyckas med att skapa effektiva leverantörskedjor och växa genom att exportera/importera till/från en ny marknad.

På samma vis som våra svenska företag ses som utländska i andra länder, lockar vi i Sverige till oss utländska investeringar och företag som skapar sysselsättning och tillför kapital, kompetens och marknader till näringslivet i hela landet. Utländska direktinvesteringar har blivit en hörnsten för både regeringar och företag. Genom att förvärva utländska tillgångar kan företag snabbt förvärva nya produkter och teknologier samt sälja sina befintliga produkter till nya marknader. Och genom att uppmuntra utländska direktinvesteringar kan regeringar skapa arbetstillfällen och förbättra den ekonomiska tillväxten.