Arbetsmarknadsregioner

Regionförstoringens betydelse

Hög rörlighet av människor och arbetskraft är en viktig förutsättning för en väl fungerande arbetsmarknad och en viktig konkurrensfaktor för att en region ska vara attraktiv för människor att bo och verka i.

Med ökad rörlighet bildas större lokala arbetsmarknader, som i sin tur underlättar för produktivitetsökningar genom bättre matchning mellan arbetstagare och företag, att större marknader bildas, samt att konkurrensen ökar mellan företag.

Regionförstoring är den process där tidigare separata lokala arbetsmarknader knyts ihop till en ny och större region genom ökad rörlighet och pendling. Små lokala arbetsmarknader som sammanfogas med hjälp av utökade pendlingsmöjligheter bildar en lokal arbetsmarknadsregion, även kallad LA-region. I dag finns 69 LA-regioner i Sverige, nedmonterat från de 187 till antalet som instiftades när begreppet introducerades 1970. Stockholm är den största LA-regionen med 2,8 miljoner invånare men 40 procent av samtliga LA-regioner har mindre än 30 000 invånare. Allra minst är Dorotea, som utgör en egen LA-region med sina 2 500 invånare. Totalt finns det 290 kommuner, främst glesbygdskommuner, som ensamma utgör en lokal arbetsmarknadsregion och alltså har mycket liten pendling till och från andra kommuner. 

För att en förstoring ska kunna ske krävs en förbättrad infrastruktur och med kortare restider. En kritisk gräns på en timmes pendling är här vanligt förekommande inom forskningen för att beskriva ett positivt samband mellan förbättrade pendlingsmöjligheter och regionförstoring, men redan på sträckor som kräver längre än 45 minuters restid noteras en dramatiskt avtagande pendlingsintensitet.

Lokala arbetsmarknadsregioner i Sverige

Källa: SCB

Anm.: De lokala arbetsmarknadsregionerna utgår från pendlingsmönster och avser en funktionell region inom vilken personer bor och jobbar. För mer info: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/sysselsattning-forvarvsarbete-och-arbetstider/registerbaserad-arbetsmarknadsstatistik-rams/produktrelaterat/Fordjupad-information/lokala-arbetsmarknader-la/

Befolkning i kommuner och dess lokala arbetsmarknadsregion

Källor: SCB och Sydsvenska Handelskammaren

Pendling och infrastruktur

I takt med förbättrad transportinfrastruktur har de lokala arbetsmarknaderna i Sverige blivit allt större och färre. Människors möjligheter att bo på en plats och arbeta på en annan har ökat. Arbetspendling har delvis övertagit en del av den roll som flyttningar tidigare haft när det gäller arbetskraftens rörlighet.

Den ökande pendlingen mellan kommuner innebär att gränserna för de funktionella arbetsmarknadsregionerna vidgats. Och med fortsatt fokus på förbättrade transportnät öppnas möjligheten att förena flera mindre regioner i en större och mer varierad arbetsmarknad där bredare kundunderlag och resurser i form av arbetskraft, kompetens och specialkompetens ökar på möjligheterna för ytterligare regional tillväxt.

Pendlingen har resulterat i att lokala arbetsmarknader ofta anses som en bättre måttenhet för att spegla möjligheterna att finna arbete snarare än vad de enskilda kommunerna eller länen gör. Men då lokala arbetsmarknader enbart en statistisk konstruktion för att binda samman områden med hjälp av pendlingsströmmar blir det därför extra viktigt för våra kommun- och regionalpolitiker att också förstå dynamiken kring pendlingen och dess effekter:  

  • Viljan att pendla beror inte bara på avståndet utan också på vilka alternativ som finns.
  • Ju starkare arbetsmarknaden är i närliggande kommuner inom rimligt pendlingsavstånd, desto lättare är det för närboende att finna ett lämpligt arbete i någon av dem. I storstadsområdena är det därför vanligt att många kommuner främst agerar bostadsort medan invånarna finner sysselsättningen i angränsade kommuner.
  • I andra kommuner spelar pendling en mer blygsam roll. Det är huvudsakligen två typer av kommuner som har begränsad utpendling. Den ena typen återfinns i glesbefolkade områden, där avstånden är stora och kommunikationerna ofta bristfälliga. Den andra typen av kommuner med låg utpendling är befolkningsmässigt relativt stora och har en god egen arbetsmarknad. Möjligheterna till sysselsättning i omgivande kommuner är däremot sämre.
  • Kommuner med låg (hög) utpendling löper större risk att drabbas av problem vid en nedläggning eller större neddragning i den egna och närliggande regionen om de samtidigt har ett starkt beroende av ett fåtal företag.

Antal av kommuninvånarna som pendlar för att arbeta i andra kommuner

Källor: SCB, och Sydsvenska Handelskammaren

Antal kommuninvånare som inpendlar för att arbeta i kommunen

Källor: SCB, och Sydsvenska Handelskammaren

Regionala centrum

Förutom regionförstoring och regionförtätning kan sysselsättningsförändringar inom de lokala arbetsmarknaderna också användas som ett mått på förändrad attraktivitet i en region och dess lokala centra. Fler arbetstillfällen innebär att den lokala arbetsmarknaden blivit starkare ur ett brett arbetsmarknadsperspektiv. För mer om sysselsättning i din kommun och/eller LA-region se här.